Можливість надання адміністративних послуг в електронній формі передбачена Законом «Про адміністративні послуги». Основним джерелом отримання електронних адміністративних послуг має стати Єдиний державний веб-портал електронних послуг «Портал Дія»: diia.gov.ua, а також інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування.

Портал Дія 

На Порталі Дія функціонує кабінет громадянина. Через кабінет громадянина користувачі мають можливість отримати інформацію з національних електронних інформаційних ресурсів. Наразі реалізовано можливість отримання інформації про наявну у особи нерухомість, земельні ділянки, транспортні засоби, профіль виборця. Якщо людина зареєстрована як фізична особа-підприємець, то і ці відомості є доступними. Планується, що у подальшому у кабінеті громадянина цей перелік інформації про особу буде розширюватися.

Також на Порталі Дія передбачається можливість:

  • офіційного електронного листування під час надання послуг, розгляду звернень та адміністративних справ;
  • сплати адміністративного збору за надання адміністративних послуг, штрафів за адміністративні правопорушення, державного мита, інших платежів (уже реалізовано); здійснення розрахунків за інші публічні, зокрема житлово-комунальні, послуги;
  • отримання результатів надання електронних послуг;
  • проведення моніторингу та оцінки якості послуг, які надаються з використанням Порталу Дія, у ЦНАП або суб’єктами надання адмінпослуг тощо.

Окремо варто відмітити запуск мобільного застосунку Порталу Дія, де уже наявні ряд цифрових образів документів, які можуть надаватися особою на смартфоні через зазначений мобільний застосунок.

Зокрема, це цифрові образи:

  1. посвідчення водія,
  2. свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу,
  3. інформація щодо страхового полісу автомобіля,
  4. закордонний паспорт,
  5. паспорт громадянина України у формі картки
  6. картка платника податків,
  7. довідка переселенця (ВПО),
  8. свідоцтво про народження вашої дитини,
  9. студентський квиток.

Доступними є оплата штрафів за порушення Правил дорожнього руху та оплата боргів за виконавчими провадженнями. Також реалізована можливість ділитися копіями цифрових документів, перевірка дійсності цифрових документів іншої людини.

Мобільний застосунок відображає ту інформацію, яка є у реєстрах. Уряд окремою постановою визначив, що е-паспорти у Дії є цифровими аналогами паперових документів.

Розглянемо окремі електронні адміністративні послуги, які уже є доступними на Порталі Дія.

Реєстрація фізичної особи-підприємця (ФОП), внесення змін до відомостей про ФОП, припинення підприємницької діяльності ФОП

З початку квітня 2020 року на Порталі Дія стали доступними послуги з реєстрації ФОП, зокрема, в електронному вигляді засобами Порталу Дія, фізична особа може  подати заяву про реєстрацію підприємцем, внесення змін до відомостей про свій ФОП та про припинення діяльності ФОП. Також одночасно із заявою про державну реєстрацію можна обрати загальну чи спрощену систему оподаткування та подати заяву про реєстрацію платником податку на додану вартість (ПДВ).

Адміністратор ЦНАП може користуватися окремим інструментарієм цих е-послуг при їх наданні офлайн у ЦНАП, зокрема надавати заявникам тести на обрання КВЕД та системи оподаткування для допомоги при заповненні заяв на отримання зазначених послуг.

Щоб зареєструвати ФОП на Порталі Дія необхідно заповнити онлайн-форму заяви на реєстрацію ФОП: https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-fop. Після формування заява автоматично надсилається державному реєстратору за місцем реєстрації заявника або за місцем реєстрації, вказаним у довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Заяви на перехід до спрощеної системи та реєстрації платником ПДВ будуть також автоматично надіслані до податкового органу за місцем реєстрації заявника або за місцем реєстрації, вказаним у довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, для подальшої реєстрації.

Державна реєстрація внесення змін до відомостей про ФОП доступна за адресою: https://diia.gov.ua/services/zminennya-danih-fop. Зокрема, можна внести зміни до громадянства, видів економічної діяльності, контактної інформації ФОП.

Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності ФОП тут: https://diia.gov.ua/services/zakrittya-fop.

Заповнення заяв на Порталі Дія займе до 10 хвилин.

Також на порталі доступні послуги з ТОВ (бета-тестування), а саме реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту та перехід ТОВ на діяльність на модельному статуті, допомога по безробіттю та інші.

Інші послуги Порталу Дія

Наразі на порталі доступно близько 30 послуг, які надаються через інформаційні системи інших органів виконавчої влади. Перелік електронних адміністративних послуг постійно розширюється, тому необхідно відстежувати останні тенденції і новації.

Комплексна послуга єМалятко

Насамперед для того, щоб стати адміністратором послуги єМалятко cуб’єкту розгляду звернень необхідно звернутися з заявою про надання доступу та переліком документів, визначеним Порядком надання/блокування доступу (підключення робочих місць) до Єдиного державного веб-порталу електронних послуг посадових осіб суб’єктів розгляду звернень, затвердженим наказом Мінцифри від 25 серпня 2020 року № 126, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 вересня 2020 року за № 951/35234 до державного підприємства «Дія», яке є технічним адміністратором Порталу Дія.

Крім цього, уповноваженому адміністратору ЦНАП потрібно пройти навчання та тестування, після чого йому буде надано  доступ до Єдиного державного веб-порталу електронних послуг Портал Дія.

Для забезпечення навчання адміністраторів ЦНАП, які уповноважені здійснювати прийом заяв для отримання комплексної послуги єМалятко, Мінцифри підготувало, серед іншого, відео-інструкцію про роботу з інтерфейсом Порталу Дія, з якою можна ознайомитися за посиланням https://thedigital.gov.ua/cnap.

Отож, як стати адміністратором комплексної послуги єМалятко?

Насамперед для того щоб стати адміністратором послуги єМалятко, необхідно рішення органу, що утворив ЦНАП про уповноваження адміністратора ЦНАП здійснювати прийом заяв для отримання комплексної послуги єМалятко. Про це рішення потрібно повідомити Мінцифру.

Крім цього, уповноваженому адміністратору ЦНАП потрібно пройти навчання та тестування, а також отримати доступ до Єдиного державного веб-порталу електронних послуг Портал Дія.

Для забезпечення навчання адміністраторів ЦНАП, які уповноважені здійснювати прийом заяв для отримання комплексної послуги єМалятко, Мінцифри підготувало, серед іншого, відеоінструкцію про роботу з інтерфейсом Порталу Дія, з якою можна ознайомитися за посиланням https://thedigital.gov.ua/cnap.

Також слід ознайомитися із переліком уповноважених банків на території України, через які здійснюються  соціальні виплати за посиланням: https://mof.gov.ua/uk/upovnovazheni-banki-shhodo-obslugovuvannja-zarplatnih-proektiv та переліком нормативно-правових актів, що додається.

Після проходження навчання уповноваженому адміністратору ЦНАП на електронну пошту прийде індивідуальне запрошення на онлайн тестування,  після проходження якого буде надано доступ до надання послуги. Для здачі тесту необхідно набрати 100% правильних відповідей. 

Через кілька днів після успішного проходження тесту уповноважений адміністратор ЦНАП отримає детальну інутрукцію щодо реєстрації на Порталі Дія для надання послуги єМалятко. 

З жовтня 2020 року послуга єМалятко надається також в електронному вигляді засобами Порталу Дія.

Веб-ресурси міністерств, інших центральних органів виконавчої влади

Надання окремих е-послуг було реалізовано через окремі портали та веб-ресурси міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

 До таких веб-ресурсів належать:

1) Електронний кабінет платника податків: https://cabinet.tax.gov.ua/

Державна податкова служба України одна з перших в Україні розпочала розвивати електронні послуги та сервіси. Через цей кабінет фізичні та юридичні особи можуть подавати податкову звітність, листуватися з податковими органами, отримувати актуальну інформацію про стан розрахунків з бюджетом тощо.

2) Публічна кадастрова карта: https://map.land.gov.ua/

Щоб оформити замовлення через Публічну кадастрову карту треба лише обрати потрібну земельну ділянку, пройти електронну ідентифікацію, заповнити запит та, якщо послуга платна, оплатити її вартість онлайн. Зокрема, доступними є такі е-послуги:

  • витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Це одна з найбільш запитуваних адміністративних послуг в е-формі. Заявник може отримати електронний примірник витягу та забрати виготовлений витяг в найближчому обраному ЦНАП;
  • витяг про нормативну грошову оцінку землі;
  • інформація про право власності та речові права.

3) Портал електронних послуг Пенсійного фонду України: https://portal.pfu.gov.ua/

На цьому Порталі є можливість ознайомитися з електронною пенсійною справою, отримати дані з Реєстру застрахованих осіб, звернутися до органів Пенсійного фонду України тощо.

4) Портал електронних сервісів Мін’юсту (платформа Онлайн-будинок юстиції): https://online.minjust.gov.ua/

Замовникам пропонуються окремі е-послуги з реєстрації бізнесу та громадських організацій, отримання документів з державних реєстрів Міністерства юстиції України; повторна видача документів тощо.

Мін’юст також організував функціонування веб-порталу «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» (https://dracs.minjust.gov.ua), через який громадяни можуть подати заяву для отримання відповідної послуги (крім державної реєстрації народження та смерті, де є можливість лише попереднього запису на прийом) із застосуванням КЕП фізичної особи або без його застосування з обов’язковим підписанням заяви після її подання у відділі ДРАЦС.

5) Електронний кабінет водія: https://e-driver.hsc.gov.ua 

Через цей кабінет доступними є електронні сервіси Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України, зокрема щодо індивідуальних номерних знаків, уточнення даних в реєстрі посвідчень водіїв, уточнення даних в реєстрі свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу, відновлення та обміну посвідчення водія. Також на цьому сервісі можливо отримати довідку про відсутність судимості.

6) Призначення житлової субсидії: https://subsidii.mlsp.gov.ua/   

Через цей веб-ресурс заявники мають можливість подати документи на призначення житлової субсидії. 

7) Інші веб – ресурси

Також функціонують й інші веб-ресурси органів виконавчої влади, на яких можна отримувати е-послуги.

Наприклад, Електронний кабінет замовника будівництва (https://e-dabi.gov.ua), Транспортний портал електронних послуг (http://e-transport.gov.ua) тощо.

Веб-ресурси органів місцевого самоврядування 

Е-послуги є доступними і на веб-ресурсах окремих органів місцевого самоврядування. Особливо це актуально щодо адміністративних послуг, що надаються у рамках власних повноважень цих органів, а також щодо послуг з реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання, які належать до найбільш затребуваних серед мешканців, та інших місцевих е-послуг.

Заслуговують на увагу е-рішення, реалізовані у містах Івано-Франківську, Кременчуці, Харкові, Львові, а також ряді інших міст.

Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.