Поняття електронної послуги (далі – е-послуга) визначено у Законі «Про електронні довірчі послуги» – це будь-яка послуга, що надається через інформаційно-телекомунікаційну систему.
У Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні, затвердженій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 № 918-р, про е-послуги сказано так: це «адміністративна та інша публічна послуга, що надається суб’єкту звернення в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем».
Тобто, у поняття е-послуг входять не лише адміністративні послуги, що надаються в електронній формі, а й інші е-послуги, які не належать до адміністративних. Зокрема, такими іншими е-послугами можуть бути онлайн-запис в е-чергу у дитячий садочок чи на прийом у ЦНАП, оплата комунальних платежів через онлайн-інструменти тощо.
У цій темі ми зосередимося на тематиці електронних адміністративних послуг, тобто адміністративних послуг, що надаються в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем.
Електронні послуги можуть бути:
- повністю автоматизовані, у яких усі процеси виконуються в електронній формі, участь людини зовсім відсутня або мінімізована. У цій групі послуг виокремлюють ще автоматичні послуги, які не передбачають жодного контакту зі службовцем;
- частково автоматизовані, у яких частина процесів виконується в електронній формі, а частина – в «ручному режимі».
Розглядаючи поняття електронних адміністративних послуг необхідно розуміти, що вони володіють такими ж ознаками, що й «фізичні» адміністративні послуги. При цьому електронна форма надання адміністративних послуг має й певні особливості, пов’язані з віртуальним форматом їх надання. Зокрема:
- перевагою автоматичних електронних адміністративних послуг є можливість їх отримання у режимі 24/7, тобто, у будь-яку пору доби кожен з днів тижня. Для інших електронних адміністративних послуг характерною є можливість у такому ж режимі подачі документів або доступу до результатів надання послуг, у разі їхньої готовності;
- ефективні електронні адміністративні послуги мають повністю автоматизовані форми заяв, в яких у заявника може запитуватися менше інформації, ніж при фізичному зверненні за цими послугами (хоча у перспективі ця ситуація мала б вирівнятися), оскільки частина інформації про суб’єкта звернення уже перебуває у володінні держави і може бути «підтягнута» з реєстрів, баз даних чи інших інформаційних систем через застосування електронної взаємодії;
- на всіх етапах надання електронних адміністративних послуг має бути забезпечено надійний захист даних, захист приватності, безпеку онлайн-платежів при наданні платних адміністративних послуг, а також безпечний обмін даними між різними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Питання кібербезпеки є надважливим.
Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.