1) Враховувати демографію та пріоритети споживачів послуг. Зокрема, у сільських громадах дуже затребуваними є адмінпослуги соціальної сфери, бо в останні роки в Україні від 50 до 70% домогосподарств потребували житлових субсидій через демографічні показники і соціально-економічні обставини.
2) Адаптувати графік прийому громадян у ЦНАП до потреб мешканців. Вимогу ЦНАП працювати один з днів тижня до 20.00 можна прогнозувати з урахуванням попиту. Це може бути і п’ятниця, коли багато «працюючих у місті» чи студентів повертаються додому. Також може доцільно може бути працювати кілька годин в суботу, хоча це і не обов’язково для усіх ЦНАП. На ВРМ кількість годин прийому може бути саме такою, що є достатньою для потреб мешканців. Закон від 01.11.2020 відносить роботу до 20.00 у сільських ЦНАП на розсуд ОМС.
3) Забезпечити можливість оплати послуг у сільській місцевості. У маленьких селах є виклики оплатити навіть копійчані адмінзбори, бо немає банківських сервісів і не у всіх мешканців можуть бути банківські картки. Тому бажано вжити усіх заходів для створення умов для оплати (платіжні термінали, POS-термінали тощо) та/або створити можливості для готівкової оплати. Остання передбачена законодавством для місцевих зборів, хоча це і не просто на практиці.
4) Персонал ЦНАП виконує функції як фронт-офісу, так і бек-офісу. Працівники ЦНАП, як правило, є одночасно і суб’єктами надання по багатьох послугах. І саме у невеликих ЦНАП найбільше проявляється підхід, що посади «чистих» адміністраторів (що лише взаємодіють із суб’єктами надання адмінпослуг) є мінімальними або навіть відсутніми. Це пояснюється досить помірним навантаженням на невеликі ЦНАП.
5) Робота представників Пенсійного фонду України та деяких інших СНАП за обмеженим графіком. З одного боку, це певна суперечність із Законом про адмінпослуги, адже час прийому має бути єдиним по усіх послугах, що надаються у ЦНАП. З іншого боку, все залежить від державних органів. І якщо для ОМС не пропонуються інші можливості, то треба використовувати доступні. Для громадян навіть тимчасова присутність представника ПФУ чи іншого держоргану буде кращою, аніж повна відсутність доступу до цієї групи послуг у громаді.
6) Один працівник (адміністратор) може працювати на кількох ВРМ за графіком виїздів. Це дозволяє меншою кількістю персоналу покривати більшу кількість ВРМ. Також в окремих ОМС практикують елементи ротації, в окремі робочі дні тижня співробітники ВРМ працюють в основному офісі ЦНАП, що є позитивним для підвищення практичних навичок надання адмінпослуг та додаткової комунікації у команді ЦНАП.
7) Виклики браку персоналу з необхідною освітою в сільській місцевості. Треба інвестувати у навчання власного персоналу, в т.ч. заочне, а також шукати фахівців в інших громадах, в райцентрі тощо.
8) Супротив досвідчених фахівців в інтеграції послуг у ЦНАП. Насамперед щодо послуг РАЦС та «місцевого нотаріату», який «традиційно» у сільській місцевості виконували секретарі сільських і селищних рад. Ці повноваження можуть виконувати будь-які уповноважені посадові особи ОМС. Тож, якщо певні посадові особи не готові працювати у ЦНАП, то ці повноваження можна покласти на інших посадових осіб ОМС, у т.ч. адміністратора ЦНАП, старост.
9) У сільських ОМС у ЦНАП дуже багато «місцевих послуг». Як правило, це різноманітні довідки. Звісно запити громадян треба максимально задовольняти. Але треба ретельно перевірити чи є у Вас (в ОМС) повноваження надавати ці послуги. Адже тут діє принцип законності: «дозволено те, що передбачено законом».
10) Налагодити взаємодію та передачу документів в/з СНАП. На практиці це буває організовано і через основний офіс ЦНАП і напряму з кожного старостинського округу, тобто як громаді зручніше. Це треба прописати в Регламенті ЦНАП та/або узгоджених рішеннях з такими суб’єктами і забезпечувати належний облік та контроль справ.
11) Використання ПК «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». для надання адмінпослуг сфери соціального захисту населення через взаємодію ЦНАП (в т.ч. з ВРМ) з підрозділами соціального захисту (УСЗН). Потрібно враховувати щорічну платність ПК «Криптосервер: Модуль шифрування» для забезпечення працездатності ПК ІІС “Соціальна громада”, необхідність його застосування для кожного ВРМ (що треба враховувати при розрахунку користувачів на ВРМ), а також обов’язковість оплати за технічний та інформаційно-консультаційний супровід цього ПК. Водночас, при його застосуванні є важливий позитив – документи передаються в УСЗН онлайн, натомість доставка паперових справ може відбуватися один раз на 15 днів.
12) Нотаріальні дії, що вчиняються посадовими особами ОМС у ЦНАП у сільських населених пунктах, де немає нотаріусів повинні зберігатися. Вчинення цих дій «прив’язане» не до адміністративно-територіальної одиниці в цілому, а саме до «населеного пункту». Тож, якщо є сільські населені пункти, де немає нотаріусів, то в них повинні і далі вчинятися ці нотаріальні дії. Це дуже важливо і для мешканців, і для врахування специфіки переліку послуг на ВРМ.
13) Окремі групи послуг–повноваження є «факультативними» для ОМС в т.ч. утворених у статусі сільських, селищних, міських (колишніх міст районного значення) громад. Зокрема, це стосується реєстрації суб’єктів господарювання, надання відомостей з Державного земельного кадастру тощо. Окремі ОМС не беруть повноваження з реєстрації ФОП та юридичних осіб, оскільки сьогодні ці послуги є безоплатними для суб’єктів звернення. Варто враховувати ширший контекст і перспективу. Наявність цих послуг-повноважень у громаді спрощує легалізацію бізнесу, його обслуговування. Тож варто забезпечувати цю можливість для мешканців у власному ЦНАП, дбаючи про економічний розвиток, а в перспективі, можливо, держава поверне адмінзбір за саму реєстрацію.
Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.