1.2. Другий суттєвий акцент Закону – в організації роботи ЦНАП – чітко підкреслено можливість застосування різних моделей (механізмів) надання адміністративних послуг у ЦНАП:

1) безпосередньо адміністратором;

2) через адміністратора, шляхом його взаємодії з суб’єктами надання адміністративних послуг (СНАП);

3) суб’єктами надання адміністративних послуг, тобто їх посадовими особами.

Надання послуг адміністратором. Є думка, що це змінює концепцію ЦНАП, де послуга завжди мала надаватися через адміністратора як «посередника» між суб’єктом звернення (громадянином) і СНАП. Цей погляд очевидно має ще спадковий характер з досвіду «єдиних дозвільних центрів», де намагалися розірвати корупційні ризики у відносинах бізнес-влада.

Проте таке розуміння «концепції» від початку було не зовсім коректним. Закон «Про адміністративні послуги» в найпершій редакції з 2012 року передбачав можливість безпосереднього надання адмінпослуг адміністратором (у п. 6 ч. 4 ст. 13). Адже ключовим мірилом в організації роботи ЦНАП є задоволеність споживача послуги.

Нині і через делегування повноважень ОМС (де тепер в одній інституції співпали орган, що утворює ЦНАП та суб’єкт надання адмінпослуг), і через інформаційні технології – стало суттєво більше послуг, які можна назвати «швидкими», тобто які можуть бути надані невідкладно. Отже, невиправдано примушувати громадянина чекати на непотрібну взаємодію з СНАП, просити прийти/приїхати двічі, особливо там, де послугу може бути надано невідкладно. Наразі, швидкі послуги можливі у сфері РАЦС (в тих тергромадах, де це повноваження ОМС), реєстрації місця проживання, видачі різних витягів з реєстрів тощо.

У малих громадах є ще одна причина для такої моделі, адже впливає фактор обмеженої кількості персоналу в ОМС. Тому поділ на фронт-офіс («класичний ЦНАП») і бек-офіс (СНАП / опрацювання справ) є умовним, оскільки багато працівників виконують повноваження у різних сферах, і з цих же посадових осіб формують штат / склад  ЦНАП.

Щодо роботи у ЦНАП «представників» (посадових осіб) суб’єктів надання адміністративних послуг. Є побоювання, зумовлені окремими невдалим досвідом, коли керівники ЦНАП дійсно не мали управлінського впливу на представників різних непідпорядкованих їм та ОМС в цілому структур. З іншого боку, в частині ЦНАП є і достатньо вдалий досвід залучення представників РАЦС Мін’юсту, ПФУ, органів соціального захисту населення, сервісного центру МВС тощо. Попри труднощі взаємодії, головне, що споживачі послуг отримують максимум послуг в одному місці.

Потреба у такому кроці була б суттєво меншою, якби держава: а) делегувала деякі повноваження для ОМС (РАЦС, АПСХ тощо); б) або налагодила ефективну взаємодію СНАП із ЦНАП (як-от, щодо пенсійних послуг, де ПФУ наразі «через адміністратора» відмовляється працювати в принципі). Ці виклики можна долати поступово, і потреба у «представниках» СНАП у ЦНАП теж зменшиться.

Отже, новий Закон передбачає, що у ЦНАП послуги надаються посадовими особами СНАП у виняткових випадкахякщо їх надання через адміністратора є неможливим, або суттєво гіршим для суб’єкта звернення чи публічних інтересів. Наведені вище групи послуги це чітко показують. І це стосується насамперед швидких послуг.

Як додатковий запобіжник від зловживань СНАП Законом встановлені вимоги до посадових осіб СНАП дотримуватися вимог щодо часу прийому та інших вимог ОМС до організації роботи ЦНАП.

! ВАЖЛИВО. Вибір механізмів надання послуг, окремих з них чи їх поєднання, залишається на розсуд ОМС, що утворив ЦНАП. Тобто Закон не зобов’язує ОМС змінити свою роботу. Це право ОМС, і якщо ОМС і далі комфортніше працювати у моделі «адміністратор-посередник» – це його право, особливо, у частині – не залучати представників СНАП. Але пам’ятайте для кого працює ЦНАП, і що він може стати швидшим та інтегрованішим. Зрештою, і до ухвалення цього Закону різні ЦНАП в Україні працювали за різними моделями, і тут законодавець просто чіткіше прописав ці можливості.

Що далі: Ставайте кращими і гнучкішими. При цьому радимо – за можливості, утворюйте ЦНАП як окремі виконавчі органи (структурні підрозділи). Тобто, якщо можете звести у таку структуру ключові групи послуг (і персонал), за які відповідальний сам ОМС, то ви забезпечите кращу керованість ЦНАП, ефективність його роботи. Покладайте повноваження з надання швидких адмінпослуг на адміністраторів. У разі створення ЦНАП як постійно діючого робочого органу – пріоритетно залучайте до складу ЦНАП посадових осіб, які надають швидкі послуги.

Щоб розпочати проходження онлайн-курсу, будь ласка зареєструйтеся aбо увійдіть в особистий кабінет.